Antara persembahan yang menarik di
Buldon ialah Sipa sa Lama. Kami
diberitahu ia salah satu permainan yang popular di kalangan masyarakat Iranun, dan
popular juga di kalangan orang Maranao dan Maguindanao, yang pada hakikatnya
mempunyai nenek moyang dan tradisi yang sama.
Sekumpulan pemain, biasanya empat hingga ke enam orang, bermain sepak
dalam bulatan. Setiap pemain bergilir-gilir menyepak bola untuk memastikan ia
berada di udara selama mungkin dan tidak terjatuh ke tanah. Permainan itu memperlihatkan ketangkasan
seseorang pemain. Mereka memakai pakaian tradisi Iranun yang berwarna warni,
kaki mereka dilengkapi dengan dalapi atau pelindung tulang agar mereka menyepak
bola takraw dengan lebih lama.
Setiap orang memegang selempang atau disebut khandat, yang mereka sebat
setiap kali mereka dapat menyepak bola, Setiap ahli pasukan cuba menahan bola
takraw daripada jatuh ke tanah . Ia menajdi satu tontotan yang menarik.
Permainan Sipa sa Lama ini mempunyai persamaan dengan permainan sepak
raga bulatan, permainan tradisi Masyarakat Melayu. Cuma dalam sepak raga bulatan,
pemainnya tidak terhad dan mereka bermain dalam satu bulatan besar. Sepak raga
bulatan juga amat menarik kerana pemainnya menunjukkan kehandalan menimbang
bola, menanduk, melibas serta mengawal bola dihujung kaki. Ia boleh dimainkan
secara individu, berkumpulan atau berpasukan dengan menggunakan semua anggita
badan kecuali tangan atau lengan. Setiap
Selain Sipa Sa lama, di Buldon dan kawasan Iranun yang lain juga
terkenal dengan Sipa sa manggis. Ustaz Montasir Karim memberitahu Sipa Sa manggis
adalah satu permainan yang popular di kalangan Masyarakat Iranun. Ustaz
Montasir masih pupu dua kali dengan
Mayor Honourable Pahmia dan Abolais memberitahu `sipa’ maksudnya sepak manaka
manggis bermaksud sweet victory atau kemenangan manis. Lama pula bermaksud halaman. Sipa sa Manggis adalah
salah satu sukan Bangsamoro yang melambangkan kemasyhuran, kuasa, kehormatan
dan kebanggaan. Permainan ini dimainkan dengan menendang bola kecil dibuat
daripada rotan ke atas hingga terkena manggis yang digantung setinggi kira-kira
10 meter. Setiap kotak manggis biasanya mengandungi ganjaran berupa wang tunai
dan sebagainya.
Sayang sekali ia tidak sempat dipertontonkan dalam kunjungan kami ke
Buldon itu. Waktunya amat terbatas. Memang terdapat keperluan untuk mempromosi
dan memperkenalkan sukan rakyat ini memandangkan permainan ini tidak lagi mampu
dimainkan oleh generasi kini.
Sementara itu, selain persembahan kulintangan Buldon, tarian tradisi seperti kap malong-malong,
saya kurang pasti nama tarian itu, kerana terpesona dengan gerak tarinya, juga
dipersembahkan persembahan kalalakaw sa darangen. Darangen adalah epic Iranun
yang banyak mengisahkan mengenai bantugen dan lain-lain.
Dengan hidangan makanan tradisi, saya sempat menikmati dodol, pais a kamais
(pais jagung), tapai, turut dihidangkan juga tiadtag dan amik atau penjaram. Orang
Maguindanao menyebutnya penyalam, tapi Iranun menyebutnya dengan nama Amik.
Persamaan tradisi, pelbagai ragam budaya, permainan rakyat menunjukkan
bahawa Iranun, pada mulanya hanya terdapat satu Iranun. Salah satu hastag di
Buldon ialah #OneIranun. Ada persamaan dari segi kulinari, makanan, permainan
dan sebagainya. Benar bahawa terdapat perbezaan juga, tetapi ia kerana pengaruh
setempat. Apatah lagi Iranun di Mindanao dan Iranun di Borneo terpisah atas factor
geografi, juga faktor sosiopolitik sejak beratus ratus tahun dahulu sebelum
terbentuknya sempadan politik negara Malaysia dan Filipina.
Kesimpulan
yang boleh diperolehi ialah bahawa Iranun itu bersaudara. #OneIranun. Lambaian
pohon kelapa dan pemandangan yang dilatari oleh Bukit Kamanaan di Buldon menunjukkan
keindahan negeri itu, yang jika pintunya terbuka, ia mampu menjadi permata yang
bersinar di kawasan BIMP-EAGA.
Dodol, kuih kebanggaan masyarakat Iranun di Mindanao